Digitale dienstverlening voor werkgevers

Het is ons streven dat de klantcontacten van werkgevers met UWV in 2015 voor 70 procent digitaal verlopen. We zullen daarom de komende tijd werkgevers en hun intermediairs op allerlei manieren aanmoedigen om de overstap van papier naar digitaal te maken.

In september hebben we een nieuw werkgeversportaal op uwv.nl in gebruik genomen. Dit is veiliger, gebruiksvriendelijker en aantrekkelijker dan het oude portaal. Het nieuwe portaal is ook geschikt voor intermediairs, bijvoorbeeld accountantskantoren die de administratie voor veel werkgevers doen.

We gaan de komende tijd allerlei nieuwe functionaliteiten ontwikkelen. Bestaande middelen brengen we nu al consequent onder de aandacht van werkgevers. Op dit moment meldt al 60 procent van de werkgevers en hun intermediairs ziek- en betermeldingen digitaal. Grotere werkgevers doen dit via Digipoort, het platform voor digitale gegevensuitwisseling tussen overheid en bedrijven. De uitzendbranche maakt sinds 2010 gebruik van de applicatie Reflex. Deze applicatie wordt halverwege 2013 uitgefaseerd, we nodigen betrokken partijen uit over te stappen naar Digipoort. Voor kleinere werkgevers hebben we de Verzuimmelder. Eind 2012 wordt het daar ook mogelijk allerlei relevante documenten zoals re-integratieverslagen te uploaden.