Duurzame bedrijfsvoering in 2012

Duurzaamheid staat centraal in onze bedrijfsvoering. UWV hanteert bij alle uit te voeren aanbestedingen de criteria voor maatschappelijk verantwoord ondernemen, vastgesteld door Agentschap NL van het ministerie van Economische Zaken.

Er lopen diverse initiatieven waarmee we onze prestaties op het gebied van duurzaamheid willen verhogen. 33 UWV-vestigingen doen mee aan het project energiezorg. Over heel 2011 bedroeg de totale jaarlijkse besparing op het elektriciteitverbruik 9,47 procent , ten opzichte van het peiljaar 2009. Inmiddels is een voorlichtingsronde van start gegaan om facilitaire medewerkers beter te leren werken met de energiemonitor. Hierbij krijgen zij inzicht in het nog beter afstellen van de installaties in de gebouwen. Ook zijn voorbereidingen getroffen voor het opnemen van de gas- en stadsverwarminggegevens in de energiemonitor.

Binnen het UWV wagenpark van in totaal 500 auto’s is een elektrische auto aanwezig en 44 hybride auto’s. 213 auto’s hebben een A-label en 165 een B-label.

Afvalscheiding is inmiddels op 52 locaties ingevoerd. Het recyclingpercentage is met 32 procent toegenomen en onze CO2-uitstoot is met bijna 50 procent verminderd. Momenteel wordt 74 procent van alle afvalstromen bij UWV gerecycled. Vergelijkbare organisaties zonder afvalscheiding bereiken circa 40 procent recycling.