Gevolgen van de bezuinigingen voor onze dienstverlening

UWV moet als gevolg van het regeerakkoord fors bezuinigen. Zo wordt het budget van UWV WERKbedrijf gehalveerd. Hierdoor zien wij ons gedwongen onze dienstverlening te concentreren op 30 vestigingen, van waaruit wij 35 arbeidsmarktregio’s bedienen. We verlaten 67 vestigingen, tot en met augustus 2012 zijn wij al uit 20 vertrokken.

De bezuinigingen leiden ook tot een dwingend tijdschema voor de afbouw van ons personeelsbestand. We gaan daarom de komende jaren de dienstverlening voor met name werkzoekenden verregaand automatiseren, inclusief de handhaving die daarbij hoort.

We richten ons meer en meer op het aan het werk helpen van werkzoekenden die extra ondersteuning nodig hebben. Het gaat met name om mensen met een arbeidsbeperking (jonggehandicapten, klanten met een WIA-uitkering), mensen die in de WW terecht komen omdat ze geen recht (meer) hebben op een arbeidsongeschiktheidsuitkering, en langdurig werklozen (vaak oudere werkzoekenden en werklozen met een lage opleiding).

Eric Koudijs (56), na 39 jaar in de bouw werkloos