Beheersing re-integratiebudgetten 2012

De uitgaven voor de inkoop van re-integratiedienstverlening voor klanten met een arbeidsongeschiktheidsuitkering zijn uitgekomen op € 49,5 miljoen. De verwachting is dat de totale uitgaven in 2012 op € 85 miljoen zullen uitkomen. Dit is lager dan het budget van € 106 miljoen, maar de aantallen gestarte trajecten zijn in de eerste acht maanden van 2012 aanzienlijk hoger dan in 2011. Dat geldt zowel voor de nWajong als voor de WGA en de Ziektewet.

De uitgaven aan voorzieningen in de periode tot en met augustus bedragen € 82,7 miljoen. We verwachten dat de totale uitgaven voor voorzieningen in 2012 op € 130 miljoen uitkomen.

De uitgaven voor rekening van het re-integratiebudget WW betreffen alleen nog vóór 2012 gestarte trajecten. Tot en met augustus is hieraan € 15,3 miljoen uitgegeven.

In de eerste acht maanden van 2012 hebben we 3.697 onderwijsvoorzieningen toegekend (eerste acht maanden 2011: 3.652). Deze voorzieningen worden gefinancierd met een bijdrage van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) aan het Arbeidsongeschiktheidsfonds Jonggehandicapten. We hebben in deze periode € 16,0 miljoen aan onderwijsvoorzieningen uitgegeven: € 14,5 miljoen voor de klant en € 1,5 miljoen aan uitvoeringskosten (in de eerste acht maanden 2011 € 13,9 miljoen respectievelijk € 1,4 miljoen). Het genoemde bedrag van € 14,5 miljoen bestaat uit € 5,8 miljoen intermediaire voorzieningen (zoals een doventolk), € 2,9 miljoen meeneembare voorzieningen (zoals een hoortoestel) en nog € 5,8 miljoen vervoersvoorzieningen (zoals de aanpassing van een auto).

Gestarte re-integratietrajecten voor arbeidsbeperkten in 2012

In de eerste acht maanden van 2012 zijn 14.229 re-integratie trajecten voor arbeidsbeperkten gestart, dat zijn er 4.635 meer dan in 2011 (9.594).