Inkoop opleidingen in 2012

In de eerste vier maanden van 2012 hebben we 864 opleidingen ingekocht: 13 voor werkloze klanten en 848 voor klanten met een arbeidsongeschiktheidsuitkering. Een kleine 980 scholingen zijn in deze periode succesvol afgesloten met een diploma (voor ruim 620 werkloze klanten en 360 klanten met een arbeidsongeschiktheidsuitkering). Eind april 2012 liepen er nog 7.700 scholingen.

Tot 2012 zetten we ook korte vaardigheidstrainingen en opfriscursussen in om werkgevers ertoe te brengen werkzoekenden in dienst te nemen. Dit aanbod was bestemd voor mensen die maar een klein zetje nodig hebben om snel weer aan het werk te komen. Het ging om cursussen die maximaal twee maanden duren en ten hoogste € 2.000 kosten, zoals een lascursus of een korte opleiding tot vorkheftruckchauffeur. In de eerste vier maanden van 2012 zijn 191 kortdurende vaardigheidstrainingen en opfriscursussen uitgemond in een baan, 45 eindigden zonder succes.

In 2012 zijn er geen nieuwe korte vaardigheidstrainingen en opfriscursussen meer ingekocht. We kunnen ook scholing en functiegerichte vaardigheidstrainingen uitsluitend nog inkopen voor werkzoekenden met een arbeidsongeschiktheidsuitkering.

Aantal ingekochte re-integratietrajecten en -diensten in 2012

Aan de re-integratie van werklozen hebben we in de eerste vier maanden van 2012 € 9,2 miljoen uitgegeven. We gaven € 23,4 miljoen uit aan de re-integratie van arbeidsongeschikten. De tabel toont het aantal ingekochte re-integratietrajecten en -diensten.