Maatschappelijke betrokkenheid

UWV vindt maatschappelijke betrokkenheid essentieel voor een organisatie waarvan burgers voor hun werk of inkomen afhankelijk zijn. In 2011 hebben we meegedaan aan de themaweek maatschappelijke betrokkenheid. Deze week stond in het teken van UWV'ers en vrijwilligerswerk. Op NL DOET-dag is veel voedsel gedoneerd aan plaatselijke voedselbanken. Dit heeft geleid tot een Voedselbankestafette langs verschillende UWV-vestigingen. Deze actie zetten we in 2012 voort. Ook is kleding ingezameld voor de stichting Dress for Succes, die werklozen helpt om goed gekleed op zoek te gaan naar een nieuwe baan. Sollicitanten krijgen een gratis outfit voor hun sollicitatiegesprek; als ze de baan krijgen ontvangen ze nog een gratis outfit. UWV-vrijwilligers hielpen mee op de Amsterdamse vestiging van deze stichting.

Inmiddels zijn de voorbereidingen gestart voor een UWV Vrijwilligersbeursvloer, waar vraag en aanbod voor vrijwilligerswerk samenkomen. Bij wijze van proef hebben twee vrijwilligersorganisaties (stichting Laluz en de Zonnebloem) deelgenomen aan de UWV Loopbaandag op 22 november in Amsterdam. Deze organisaties gaven de aanwezigen informatie over vrijwilligersvacatures en vrijwilligerswerk. In december heeft de Stichting Hart van Amsterdam een oriëntatieworkshop gehouden voor jonge UWV'ers die geïnteresseerd zijn in een vrijwilligersfunctie. Deze workshop ging over de informele zorg; vrijwilligers worden getraind en opgeleid om aan de slag te gaan als coach voor mensen die een grote afstand hebben tot de arbeidsmarkt. De reacties op beide workshops waren positief. Oplevering van de UWV-beursvloer wordt in de eerste helftl van 2012 verwacht.

Ga naar