Bezwaren afhandelen

Het aantal ingediende bezwaren nam toe van 83.334 in 2010 tot 85.719 in 2011. Dat is in lijn met de toename van het aantal beslissingen. In 2011 hebben we in totaal 84.500 klachten afgehandeld.

Als een klant een bezwaar indient tegen een formele beslissing, nemen we snel telefonisch contact op met de klant en geven we aan wat hij kan verwachten. Deze persoonlijke benadering is succesvol: 20 procent van de klanten is zodanig tevreden over het telefonisch contact en de gegeven informatie dat zij hun bezwaarzaak intrekken. Ook de afwikkeling van de bezwaarzaken verloopt een stuk vlotter. Rechtbanken zijn zeer tevreden over de manier waarop we bezwaar- en beroepzaken afhandelen. Ze geven als rapportcijfer een 7,7 (vorige onderzoek in 2009: 7,3.

Mediation en de persoonlijke benadering bij UWV hebben de aandacht getrokken van internationale publieksorganen en zelfs van de Verenigde Naties. UWV was in 2011 een van de vijf deelnemers aan het project ‘Prettig contact met de overheid’, dat de tweede prijs won bij de uitreiking van de United Nations Public Service Awards voor de meest excellente innovatie in de publieke dienstverlening.

Peter Catoen (57), hoofd Centraal Mediation Bureau UWV