Inkoop opleidingen

In 2011 hebben we 3.900 opleidingen ingekocht: 1.800 voor werkloze klanten en 2.100 voor klanten met een arbeidsongeschiktheidsuitkering. Een kleine 2.500 scholingen zijn in deze periode succesvol afgesloten met een diploma (voor ruim 1.400 werkloze klanten en 1.000 klanten met een arbeidsongeschiktheidsuitkering). Eind 2011 liepen er nog 8.700 scholingen. Ook hebben we 2.900 leerwerkbanen ingekocht, voor het overgrote merendeel voor WW-gerechtigden. In 2011 zijn 1.100 leerwerkbanen succesvol afgerond.

We zetten ook korte vaardigheidstrainingen en opfriscursussen in om werkgevers ertoe te brengen werkzoekenden in dienst te nemen. Dit aanbod is bestemd voor mensen die maar een klein zetje nodig hebben om snel weer aan het werk te komen. De cursussen mogen maximaal twee maanden duren en kosten ten hoogste € 2.000. Voorbeelden zijn een lascursus of een korte opleiding tot vorkheftruckchauffeur. In 2011 zijn 5.600 kortdurende vaardigheidstrainingen en opfriscursussen uitgemond in een baan (470 per maand), 1.700 eindigden zonder succes (140 per maand).

In 2012 kunnen we scholing en functiegerichte vaardigheidstrainingen uitsluitend nog inkopen voor werkzoekenden met een arbeidsongeschiktheidsuitkering.

Aantal ingekochte re-integratietrajecten en -diensten 2011

Aan de re-integratie van werklozen hebben we € 66 miljoen uitgegeven in 2011. We gaven € 82 miljoen uit aan de re-integratie van arbeidsongeschikten. De tabel toont het aantal ingekochte re-integratietrajecten en -diensten.